Symptomen van blauwtong bij schapen kunnen zijn

• Koorts

• Vermagering
  • Ontstekingen en blaasjes of letsels in de muil
  • Opgezwollen en blauwgekleurde tong
  • Zwelling van de kop en de hals
  • Moeilijk ademen
  • Longontsteking
  • Drachtige dieren kunnen aborteren
  • Bij schapen kan breuk van de wol vezels optreden waardoor kaalheid kan ontstaan.

Blauwtongvirus en de rol van homeopathie.

Sinds eind september verspreidt het blauwtongvirus zich in hoog tempo onder herkauwers in Nederland. Dit ernstige virus was al eerder in Nederland, namelijk in 2006. Het is dus niet de eerste keer dat we hiermee te maken hebben.

Als de behandeling in een vroeg stadium wordt gestart hebben de dieren nog kans om te overleven. Maar hoe later de behandeling begint hoe moeilijker het wordt.

Verspreiding van het blauwtongvirus

Het blauwtongvirus wordt niet overgedragen via direct contact tussen besmette dieren maar via knutten. Door de minder strenge winters blijven deze kleine muggen, die vooral vanaf april tot het einde van de herfst actief zijn, langer aanwezig, wat rampzalige gevolgen kan hebben voor de herkauwers.

Minister van Landbouw, Adema, verwacht dat het virus nog voor de winter over het hele land zal verspreiden en mogelijk opnieuw zal opduiken na de winter.

Blauwtongvirus en homeopathie

Tijdens de Blauwtonguitbraak in 2006/2007 behandelde het homeopathisch artsen- en dierenartsencentrum Centaurea een aantal koeien en schapen homeopathisch.

Er werd -zoals gebruikelijk in de homeopathie- gekeken naar het individuele dier of naar het koppel als geheel. Op basis van het totale klachtenpatroon werd een homeopathisch middel voorgeschreven. Als de zieke dieren verbeterden, kregen de gezonde dieren hetzelfde middel om te voorkomen dat zij ziek werden. De behandeling met homeopathie liet bemoedigende resultaten liet zien.

Dit is geen wetenschappelijk onderzoek, dus dit dient niet als bewijs. Er kan wel worden gezegd dat de veehouders en schapenhouders, waar de dieren zijn behandeld, erg tevreden waren met de resultaten.

De resultaten van de behandelingen kun je lezen op de website van Centaurea.

Blauwtong epidemie bij herkauwers - Centaurea

Wij van Homeopathie voor dieren Praktijk Jodieboy, zijn ook aangeschreven door de Homeopathievereniging, om deel te nemen aan de bestrijding hiervan. DUS... Heeft u een vermoeden van Blauwtong n.a.v. de bovenstaande symptomen, bel ons op

06-24520990 (voor buitenland op 0031 624520990) of mail ons uw gegevens door op: jodieboy2011@gmail.com